علق عبد الفتاح السيسي، رئيس جمهورية مصر العربية، خلال كلمته في افتتاح عدد من المشروعات القومية الجديدة وقصر البارون، على صورة توضح زحام مروري فى القاهرة، إن الزحام المروري ينتشر في العديد من المحافظات في القاهرة والإسكندرية، وغيرها من المناطق في القاهرة الكبرى.
اتفقنا نبني مع بعض
متابعاً: “ليه المصريين سكتوا كده.. وليه المسئولين فضلوا لحد الشوارع ما بقت كده”، مضيفاً، أن الشوارع المزدحمة لن يجدي معاها المرور.
وأوضح السيسي : “قولت من 6 سنين.. نبنى الدولة معاً وأيدنا في أيد بعض، ونتحرك مع بعض لحل المسائل، وأتكلمت مع الدكتور مصطفى مدبولي المريوطية من اجل تسهيل حركة الناس.. ولما قولت لم يجد يحنو عليه والحنية مش طبطة.. الحنية الحقيقة توفر للناس كل اللي بيحتاجوه.. الحنية شغل وتطوير”.
وأكد السيسي، إن البعض يتصور أننا ضد مصالح الناس عندما تم وقف البناء، مضيفاً: “بنوقف البناء يتصوروا أننا ضد مصالح الناس ..اربط بين اللي أنت بتفكر فيه وبين المصلحة العامة للناس وللدولة”.
تعويض المواطنين في الجيزة
وأكد عبد الفتاح السيسي، إن تعويض المواطنين في الجيزة من أجل تنفيذ المحاور والطرق يحتاج إلى أموالا طائلة، قائلا: “الكيلو يتكلف مليار جنيه.. والطريق اللي طوله 6 كيلو يتكلف 6 مليارات جنيه.. ومش هنسيب الناس تمشى”.
وشدد، على أن كل قطاعات الدولة تم العمل فيها من خلال توفير نفس المستوى من الجهد والتكلفة مثل شبكة الطرق وغيرها، وقطاع الطرق أتكلف ما يقرب من 600 مليار حتى يصل إلى مستوى جودة يليق بالمصريين.. ونفس الكلام في قطاع الزراعة.. وازاى بنقدر نطور الترع وغيرها.. وكيفية حوكمة الحسابات المالية للصرف وغيرها من أجل إعادة بناء الدولة المصرية”.
رفع كفاءة شبكة الطرق
وتابع رئيس جمهورية مصر: “رفع كفاءة شبكة الطرق في مصر 250 مليار جنيه يعنى معناه في 4 سنين نعوض الخسائر دي بما فيهم الوقود والتلوث ..بنوسع الطريق من 3 سنوات نجد نفسنا عاوزين نضاعف التوسعة مرة تانية طيب ده ليه علشان حجم الحركة المتزايد ويتم استبعابه “.
وتساءل السيسي: “لو شايفين إن القاهرة كانت هتبقى جراج كبير هل وقفتوا البناء في القاهرة لأ؟، فلو من 2002 وقفنا البناء وبدان التطوير ما وصلنا لهذه الحالة”.
لازم نفكر أزاي نحل المشاكل
وأرسل عبد الفتاح، رسالة إلى المسئولين قائلاً: “لازم نفكر أزاي نحل المشاكل.. أوعى تفتكر كمسئول هتحل مشكلة إلا لما تشوف وتفكر فى الحل.. وفى الروبيكي نفذنا مدينة الجلود.. وليه نلاقى عشوائيات جوه المدينة.. والموضوع ده انتهى.. حتى تصل الدولة إلى مجابهة التحديات.. ولن نقبل الفوضى.. ومن الأول اتفقنا أننا نبنى بلدنا مع بعض”.
وأضاف الرئيس السيسي، تعليقاً على أحد كباري منطقة شرق القاهرة، أنه تم توسيع الطرق متابعاً: “لازم نخلى بالك من اللي أتعمل واللي بيتعمل.. وفى أحد الكباري لم تكن المشكلة في تنفيذ الكوبري.. حيث تم توسيع الطريق بشكل كامل أسفل الكوبرى.. ومن ثم بدأنا تنفيذ الكوبري.. وأنا بقول للناس عاوزين نتصور حجم التكلفة المالية.. و أزاي هتكون المشكلة أزاي؟”.
أحنا زي الفل وهصلح كل حاجة
وأكد، إن تكلفة إزالة الجزء الخضراء وإعادة تأهيل شوارع مدينة نصر تتكلف من 500 إلى 600 مليون جنيه، لتسهيل الحركة على الناس”، مضيفاً: “لو أنت احترمت الارتفاع المطلوبة في مدينة زى مدينة نصر التخطيط كان بيقول 4 أدوار وجراج، مبقاش 3 أربع أدوار وبقا 13 و14 دور والجراج بيتعمل بشكل معين ميبقاش صالح للاستخدام والعربيات تقف في الشارع، يضطر عربية صغيرة تدخل الشارع”.
وقال عبد الفتاح السيسي، في حديثه للمخالفين: “فرحان انك بتبني 14 دور علشان يبقا ليك عائد ومكسب، لكن انت بتأذي بلدك، بقول الكلام ده مش نظرة سلبية لا احنا زى الفل وهنعمل حاجتنا وبس خالوا بالكم مش هاسيبكم وكل حاجة غلط هصلحها بفضلك يا رب وكل حاجة مش مظبوطة هترجع مظبوطة زى الدول تقديرا واحتراما ومحبة فيكم يا مصريين تعود مصر دولة كما ينبغي أن تكون”، بحسب ما نقلته صحيفة “اليوم السابع” المصرية.